Mariusz Czernic

Z dala od zgiełku / Far from the Madding Crowd (John Schlesinger, 1967)

Z dala od zgiełku / Far from the Madding Crowd (John Schlesinger, 1967)
Decrease Font Size Increase Font Size Rozmiar tekstu Drukuj

Angielski dramat kostiumowy na podstawie powieści Thomasa Hardy’ego. Angielskie filmy kostiumowe kojarzą się z wystawnymi obrazami przedstawiającymi dwór królewski, intrygi, romanse. W filmie Schlesingera nie brakuje romansów, ale akcja rozgrywa się na uboczu, z dala od zgiełku, w wiejskim gospodarstwie. To film o skomplikowanych relacjach pomiędzy ludźmi. Barwna opowieść o miłości i szukaniu sensu życia. Reżyser spojrzał krytycznym okiem na ówczesne dziewiętnastowieczne społeczeństwo. Widać, że był dobrym obserwatorem, bo mimo że opowiada historię z poprzedniego wieku to zawarł w filmie sporo obserwacji współczesności. Obserwujemy realistycznie pokazaną pracę w gospodarstwie oraz ciekawych, wieloznacznych bohaterów, których decyzje i zachowania czasami trudno zrozumieć.

Z początku głównym bohaterem jest pasterz, który w niezwykłych okolicznościach traci stado owiec (nawiasem mówiąc jest to znakomita, zaskakująca scena). Z czasem ustępuje on miejsca dwóm innym bohaterom. Ale w centrum uwagi jest kobieta o biblijnym imieniu Batszeba, w której zakochują się trzej mężczyźni i niemal jednocześnie się jej oświadczają. Pojawiają się komplikacje, a ślub z jednym z tych facetów wcale nie rozwiązuje problemów. Sytuacja staje się jeszcze bardziej napięta.

Film wyróżnia się pięknymi zdjęciami Nicolasa Roega. Operator wykorzystał szerokie plany, pięknie i w kolorze sfotografował krajobrazy angielskiej prowincji. Nie wiem czy zakończenie jest zgodne z pierwowzorem literackim, ale było ono dla mnie zbyt oczywiste i banalne. Jednak to chyba jedyna wada filmu. Cała reszta jest świetnie zrealizowana i zagrana. W filmie wystąpiła czwórka znakomitych brytyjskich aktorów, z których trudno kogokolwiek wyróżnić. Julie Christie w roli młodej kobiety, która staje przed nowym wyzwaniem – musi zarządzać gospodarstwem, a nieoczekiwanie wplątuje się w związki uczuciowe. Terence Stamp w roli młodego sierżanta – postaci najbardziej skomplikowanej i niejednoznacznej. Peter Finch jako samotny i doświadczony właściciel gospodarstwa, który emanuje spokojem i opanowaniem, a w głębi duszy jest wściekły i zagniewany. Alan Bates jest tu ubogim pasterzem, który nikomu nie zawadza, usuwa się w cień, czekając cierpliwie na swój czas. Oni wszyscy zagrali doskonale swoje role, jednak należy też zwrócić uwagę na małą, ale dość wyrazistą rolę debiutantki, Prunelli Ransome w roli Fanny.

1315414844_1601603 Far from the Madding Crowd aaFar from the Madding Crowd aaa

(Visited 22 times, 1 visits today)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>