Michał Vorbrodt

Shrek (Andrew Adamson, Vicky Jenson, 2001)

Shrek (Andrew Adamson, Vicky Jenson, 2001)
Decrease Font Size Increase Font Size Rozmiar tekstu Drukuj

Następuje w życiu każdego mężczyzny taki moment, w którym musi obejrzeć bajkę (dalej zwaną filmem animowanym). Są tego różne powody (czy też preteksty) i są też różne filmy animowane, ale to zjawisko jest pewne jak kolejny wschód słońca.

Pomimo, że oglądałem Shreka za własnego dzieciństwa, niedawno nadarzyła się okazja do ponownego seansu. Interesowały mnie dwie rzeczy. To, jak dobrze go zapamiętałem, a więc czy jest dobrym filmem dla dzieci – łatwo przyswajalnym i interesującym. Oraz to, jak przetrwał próbę czasu.

Nie sposób nie znać Shreka. Dzięki niemu technika animacji 3D na stałe zaskarbiła sobie przychylność publiczności. Obsypany nagrodami (2 Oscary za najlepszy długometrażowy film animowany i najlepszy scenariusz adaptowany) odbił się echem na całym świecie. Zabawki, gry, koszulki, plecaczki – wszystko ukazywało z wizerunkiem Shreka. W Polsce szał był niemniejszy. Ukazał się z dubbingiem i choć widać po ruchu warg, że oryginalna wersja jest w języku angielskim, to wersja polska brzmi bardzo naturalnie. Kultowe kwestie osła, którego rozgadał genialny Jerzy Stuhr, powtarza się do dziś. Popkulturowa ścieżka muzyczna nadaje świeżości, a  piosenki wykorzystane na zawsze kojarzyć się będą z konkretnymi scenami.

Historia jest prosta, choć zdarza się również kilka zwrotów akcji, które oczywiście wszyscy znamy na pamięć. Schemat fabularny, czyli wielka wyprawa głównego bohatera z przyjaciółmi na ratunek komuś wałkowany był później w nieskończoność (na przykład Epoka lodowcowa) nie bez powodu. Zawiera wszystko czego pragnąć może chłopiec i dziewczynka – przygoda, miłość i przyjaźń, wróżki, książęta i gadające osły. Nie tylko dzieci będą się dobrze bawić, bo autorzy mrugają kilka razy okiem do publiczności dorosłej, jak na przykład żarty z rozmiaru, to jest wzrostu Lorda Farquaada.

Uśmiech na twarzy wywołuje cyniczne wykorzystanie postaci i motywów z popularnych baśni – moją ulubioną sceną jest aresztowanie siedmiu krasnoludków. Rozprawa z klasycznymi baśniami ukazuje ich zabytkowy  charakter. Gloryfikowanie zamków i książąt na białych rumakach jest zdecydowanie przereklamowane, co Dreamworks manifestuje przez postać Lorda Farquaada. Shrek to opowieść o miłości z władzą i pieniędzmi w tle. Czy wybrać majętnego, którego się nie kocha, a tylko potrzebuje, czy „obrzydliwego” mieszkającego w starej ruderze? Wartości moralne zaszczepiane młodej publiczności są dobre i nowoczesne.

Animacja w niektórych momentach wygląda na nieco archaiczną, ale jest to nieuniknione przez błyskawiczny postęp technologiczny. Widać jednak dbałość o szczegóły i brak stosowania kompromisów, co procentuje i po 13 latach czyni film miłym dla oka. Mocną stroną filmu jest montaż, który zresztą został doceniony statuetką Eddie. Jeden z najbardziej popularnych filmów animowanych w pełni zasługuje na to miejsce. Pomimo starzejącej się szaty graficznej długo jeszcze będzie aktualny, tak by kolejne pokolenia ojców mogły je oglądać razem ze swoimi pociechami.

(Visited 10 times, 1 visits today)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>