Przebaczenie krwi / The Forgiveness of Blood (2011) | Kinetoskop - recenzje, artykuły filmowe
 Agata Malinowska

Przebaczenie krwi / The Forgiveness of Blood (Joshua Marston, 2011)

Przebaczenie krwi / The Forgiveness of Blood (Joshua Marston, 2011)
Decrease Font Size Increase Font Size Rozmiar tekstu Drukuj

Joshua Marston nie rozpieszcza nas, jeśli chodzi o częstość pojawiania się jego kolejnych dzieł. Po debiutanckiej „Marii łaski pełnej” z 2004 roku, nakręcenie kolejnego filmu zajęło mu siedem lat. Jest to zapewne jeden z tych reżyserów, którzy zabierają głos jedynie wtedy, gdy mają coś ciekawego do powiedzenia – bo nie da się ukryć, że „Przebaczenie krwi” intryguje. Imponuje również rozrzut geograficzny. Podczas gdy „Maria…” rozgrywała się w Kolumbii, akcja „Przebaczenia…” umiejscowiona jest w Albanii i zajmuje się pewnym ponurym lokalnym problemem.

Bohaterem filmu jest młody chłopak – Nik, przeciętny albański nastolatek, który właśnie wkracza w życie. Niestety ani jego plany dotyczące ładnej koleżanki z klasy, ani marzenia związane z założeniem kawiarenki internetowej nie będą miały szansy się ziścić. Ojciec Nika wdaje się w kłótnię, w czasie której zabija sąsiada, potem zaś decyduje ukryć się przed policją. Zwyczajowe prawo tych ziem, zwane Kanun, daje rodzinie zabitego prawo do odebrania życia mężczyźnie z rodziny mordercy.

Ten, na którym ciąży zemsta, jest bezpieczny wyłącznie w progach własnego domu. Nik zostaje więc zamknięty w domowym areszcie. Po zbiegłym ojcu obowiązek utrzymania rodziny przejmuje młodsza siostra chłopca, Rudina. Nietrudno się domyślić, że Nik nie będzie mógł pogodzić się z losem i spróbuje wszystkiego, by wyjść na wolność.

Piętnastowieczny kodeks Kanun to zbiór zasad i obyczajów funkcjonujących dziś w Albanii niezależnie od obowiązującego prawa, a domowe areszty mające chronić przed krwawą zemstą to znane i opisywane zjawisko. Całe rodziny zostają w ten sposób wyłączone z życia społecznego, niejednokrotnie na lata, póki nie dojdzie do zabójstwa lub – co bardziej pożądane – udanych mediacji. Od 1992 roku, daty upadku komunizmu, krwawa zemsta lub domowy areszt przypadły w udziale tysiącom osób. Albania płaci wysoką cenę za wierność tradycji.

Tradycję tę przedstawia się w „Przebaczeniu krwi” z wielką pieczołowitością. Marston gruntownie przestudiował temat, podróżując po Albanii i przeprowadzając wywiady z zamkniętymi w domach nieszczęśnikami. Być może owa gruntowna wiedza i wysiłek, by jej możliwie wiele przekazać, nieco nawet filmowi szkodzi, negatywnie wpływając na fabularny dramatyzm.

Kluczową rolę zaczyna odgrywać emocjonalna identyfikacja z bohaterem – jeśli widzowi uda się zrozumieć sytuację Nika, który rozpaczliwie czepia się życia pozostawionego za murami domu, opowieść wciągnie go bez reszty. W przeciwnym razie istnieje ryzyko, że wizyta w kinie stanie się po prostu lekcją etnografii, absorbującą bardziej umysł niż emocje.

Przebaczenie krwi” przedstawia nam kraj rozdarty, który z jednej strony zniósł karę śmierci i aspiruje do członkostwa w Unii Europejskiej, z drugiej nie umie sobie poradzić z krwawą tradycją, którą trudno nazwać inaczej jak tylko barbarzyństwem. Być może jedynym ratunkiem dla tysięcy wykluczonych społecznie ludzi, żyjących w ciągłym strachu o własne życie, jest nadejście ery globalnej wioski.

Pokolenie Nika i Rudiny, utrzymujące kontakt ze światem i świadome względności zasad wyznawanych przez swoich rodziców, ma szansę zrzucić brzemię dawnych obyczajów, ponad wierność tradycji przedkładając realizację swych życiowych planów. Nie chodzi tu o zwykłą walkę młodego ze starym, o sprzeciw wobec narzuconych obowiązków, lecz o prawdziwie wielką stawkę – cywilizacyjny postęp. Jeśli się nie uda, pozostanie nam tylko życzyć wszystkim potencjalnym ofiarom pomyślnych mediacji.

 
The-Forgiveness-Of-Blood4.JPG_rgbThe Forgiveness of Blood, 2011forgiveness_of_blood_xlg

(Visited 31 times, 1 visits today)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>