Agata Malinowska

Milczenie owiec / The Silence of the Lambs (Jonathan Demme, 1991)

Milczenie owiec / The Silence of the Lambs (Jonathan Demme, 1991)
Decrease Font Size Increase Font Size Rozmiar tekstu Drukuj

Klasyk Jonathana Demme to zarówno płomienna historia miłosna, jak i żywiołowy atak na współczesną psychologię, który sprawia, że po wyjściu z kina samemu nabiera się ochoty na lekarskie cynaderki.

Młoda, niedoświadczona agentka FBI Clarice Starling właśnie otrzymała swoje pierwsze zadanie – przeprowadzenie wywiadu z psychopatycznym mordercą i byłym psychiatrą, doktorem Hannibalem Lecterem. Lecter, jak objaśnia ją lekarz prowadzący, demoniczny Frederick Chilton, ma na sumieniu wiele ludzkich istnień i jest ekstremalnie niebezpieczny. Nic więc dziwnego, że pierwsze spotkanie przebiega w atmosferze strachu.

Wkrótce jednak Clarice rozpoznaje w Lecterze bratnią duszę, w której widzi odbicie własnej, zniszczonej traumatycznym dzieciństwem. Były lekarz, mający za sobą tysięczne spotkania z chorymi psychicznie pacjentami, wreszcie załamał się i sam popadł w psychozę, w której obecnie utrzymuje go lekarz prowadzący.

Chilton bezlitośnie pozbawia swego pacjenta małych radości, których w zakładzie zamkniętym i tak nie jest wiele, zabierając książki i przybory do pisania. Dręczony pacjent zawiera więc układ z Clarice – w zamian za przeniesienie do innego szpitala, jest gotów pomóc jej w schwytaniu mordercy zwanego Buffalo Billem. Jednak rodzące się uczucie nie pozwala mu dążyć do szybkiego rozwiązania – pragnie widzieć Clarice, podaje więc informacje stopniowo, jakby niechętnie. Zapewne kieruje nim również współczucie dla Billa, osoby równie skrzywdzonej i zaszczutej jak on sam.

Finał zbliża się nieuchronnie – Lecter, skrępowany i z nałożonym kagańcem, przeniesiony zostaje do tymczasowego więzienia w klatce. Jest to kropla, która przepełnia czarę upokorzeń, jakie może znieść ten wrak człowieka. Podczas ostatniego spotkania przekazuje Clarice resztę informacji, sam zaś, w akcie ostatecznej desperacji próbuje ucieczki, zakończonej straszliwą śmiercią strażników. Ostatni kontakt Lectera ze Starling, już tylko telefoniczny, wskazuje na to, że pragnie on już tylko zemsty – zemsty na Chiltonie, który go złamał i uczynił potworem.

Milczenie owiec” to dzieło subtelne w swojej brutalności, które w wątkach „psychiatrycznych” kojarzy się nieco z „Mechaniczną pomarańczą”. Bohaterowie obu filmów zostają złamani i odbudowani na nowo – obaj jako żałosne wraki, chociaż Alex po terapii nie potrafi znieść przemocy, Lecter zaś znajduje ulgę tylko w zabijaniu. Miłość, jaką Hannibal żywi do Starling, nie może zostać spełniona mimo pokrewieństwa dusz – dla mordercy nie ma już nadziei. Lecter nie potrafi łudzić się nadzieją, jak oldmanowski Dracula. Czując zbliżające się szaleństwo, odrzuca uczucie ostatkiem sił i akceptuje swój tragiczny los.

Ten porywający, surowy romans zdobył w pełni zasłużoną nagrodę Akademii za najlepszy film, nie pożałowano również Oscarów dla Hopkinsa za chwytającą za serce kreację szaleńca, oraz Judy Foster, która wspaniale poradziła sobie w subtelnej, pełnej sprzeczności roli miłosnej. Statuetka dla samego Jonathana Demme za reżyserię oraz dla Teda Tally za scenariusz podkreśliła zaś maestrię, z jaką twórcy „Milczenia” wydobyli na powierzchnię wspaniały potencjał uczuciowy tkwiący w mrocznej harrisowskiej powieści.

Pomimo upływu lat, „Milczenie owiec” pozostaje niedoścignionych wzorcem dla filmów o trudnej, niespełnionej miłości, bijąc na głowę nawet „Casablancę”. Dla każdego miłośnika subtelnych melodramatów – must see.

Milczenie owiec  The Silence of the Lambs (Jonathan Demme, 1991)  aa Milczenie owiec  The Silence of the Lambs (Jonathan Demme, 1991)  aMilczenie owiec  The Silence of the Lambs (Jonathan Demme, 1991)  aaa

(Visited 30 times, 1 visits today)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>