Mariusz Czernic

Fatalne zauroczenie / Fatal Attraction (Adrian Lyne, 1987)

Fatalne zauroczenie / Fatal Attraction (Adrian Lyne, 1987)
Decrease Font Size Increase Font Size Rozmiar tekstu Drukuj

Film określany jest mianem thrillera erotycznego, co jest uzasadnione, ale może odstraszać widzów, wielbicieli tradycyjnych thrillerów. Z tego właśnie powodu obejrzałem ten film z dużym opóźnieniem, obawiając się rozczarowania. Jednak film bardzo pozytywnie mnie zaskoczył. Ma w sobie cechy ambitnego dramatu o znaczeniu rodziny w życiu przeciętnego człowieka, o namiętnościach, obsesji i lękach, o winie i konsekwencjach za swoje nieprzemyślane decyzje. Sporo tu nawiązań do klasycznych thrillerów, przez co niektóre motywy są przewidywalne (motyw z królikiem i wanną), ale to nie zmienia faktu, że film Adriana Lyne’a to przykuwający uwagę, pełen emocji i strachu dreszczowiec.

Dan Gallagher ma dobrą pracę i kochającą rodzinę. Wydaje się, że więcej nie potrzeba mu do szczęścia, ale czegoś mu jednak brakuje, gdyż pod nieobecność żony szuka wrażeń. Popełnia błąd, który pociąga za sobą poważne konsekwencje, zagrażające jego szczęściu i temu, co przez wiele lat osiągnął. W jednej chwili, przez jeden głupi błąd, może stracić to, co dla niego najcenniejsze. Aby ratować swoje życie rodzinne i swoją reputację musi podjąć walkę, korzystając z nielegalnych i nieetycznych metod, które jemu, jako prawnikowi, są obce.

Bohaterowie pod wpływem dramatycznych wydarzeń poznają swoją mroczną naturę, wychodzą z nich cechy, o jakie byśmy ich nie podejrzewali. Aktorzy świetnie pokazali na ekranie tę przemianę charakteru. Michael Douglas w roli adwokata, który gotów jest popełnić zbrodnię, by ratować swoją rodzinę. Glenn Close w roli kobiety, która stopniowo zaczyna wykazywać psychopatyczne skłonności. Z nieszczęśliwej i zagubionej kobiety w średnim wieku zmienia się w demoniczną psychopatkę, opętaną nienawiścią, gotową zniszczyć szczęśliwą rodzinę, gdyż sama nigdy nie zaznała szczęścia i miłości. Anne Archer zagrała natomiast postać, która pewnie nie spodoba się feministkom – rola kobiety, która wybaczy mężowi zdradę i pomoże mu walczyć o rodzinne szczęście. Jednak ich życie na pewno nie będzie już takie jak dawniej – żona na pewno nie będzie już miała zaufania do męża, co stopniowo może doprowadzić do rozpadu rodziny.

Reżyser świetnie buduje napięcie, a chłodna atmosfera filmu cały czas sugeruje fatum czające się nad bohaterami. Udręczony i pełen niepokoju bohater boi się dzwonka telefonu, obawiając się prześladującej go kobiety. Telefon staje się dla prześladowczyni narzędziem tortur psychicznych. Kiedy one nie przynoszą oczekiwanego skutku kobieta sięga po bardziej drastyczne środki. Aby to przetrwać trzeba mieć twardy charakter i silną motywację do działania.

Fatalne zauroczenie to film, który można nie lubić, ale trudno mu cokolwiek zarzucić. Erotyka wydaje się tu uzasadniona, szczególnie po tym, kiedy kobieta o psychopatycznych skłonnościach twierdzi, że jest w ciąży. Nie wiadomo, czy mówi prawdę, ale podejrzewamy, że tak, pamiętając ich igraszki przy kuchennym zlewie i w windzie. Film odniósł zaskakujący sukces nie tylko komercyjny, ale także artystyczny. Jednocześnie okazał się przegrany, gdyż na 6 nominacji do Oscara nie zdobył żadnej statuetki. Wygrał wówczas Michael Douglas, który … nie zdobył nawet nominacji za ten film, ale za to w tym samym roku otrzymał Oscara za Wall Street. Film Adriana Lyne’a na pewno jest godny polecenia. To prowokujący do przemyśleń moralitet i wywołująca mocne wrażenia opowieść o lękach i obsesjach, które przyczyniają się do zniszczenia cennych wartości rodzinnych: miłości, zaufania i poczucia bezpieczeństwa.

Fatal Attraction (Adrian Lyne, 1987)  aaaa Fatal Attraction (Adrian Lyne, 1987)  aaFatal Attraction (Adrian Lyne, 1987)  aaa

(Visited 11 times, 1 visits today)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>