Mariusz Czernic

Al Capone (Richard Wilson, 1959)

Al Capone (Richard Wilson, 1959)
Decrease Font Size Increase Font Size Rozmiar tekstu Drukuj

Biografia najsłynniejszego gangstera – włoskiego imigranta, który stworzył w Chicago potężne imperium, dzięki czemu nawet jego śmierć nie położyła kresu przemocy i nielegalnym interesom. Film w sposób konkretny i dosadny przedstawia burzliwe życie, karierę i upadek Ala Capone’a, od przybycia do Stanów aż po więzienie w Alcatraz.

Znany jako „człowiek z blizną” przyszły gangster zaczyna skromnie – jako ochroniarz w kasynie. Pierwszym krokiem do awansu społecznego jest zlikwidowanie ‚dużego’ Jima Colosimo, by umożliwić przejęcie jego stanowiska Johnny’emu Torrio. Lojalny Capone jest zaufanym człowiekiem Torrio, więc teraz wszystko pójdzie łatwo. Capone wybiera Chicago na swoje miasto, uwodzi wdowę po Jimie Colosimo i obejmuje władzę nad mieszkańcami Chicago, zmuszając ich do płacenia za ochronę przed nim samym. W międzyczasie mają miejsce „czystki” – likwidowanie konkurencji m.in. podczas słynnej masakry w dniu świętego Walentego. Al Capone oczywiście nie zabija własnoręcznie – kiedy jego ludzie dokonują morderstw on imprezuje w towarzystwie ważnych ludzi, zapewniając sobie alibi, przez co nie można go wsadzić do więzienia.

W jednym filmie dokumentalnym była mowa o tym, że jedyną osobą, której bał się Al Capone był Polak – w tym filmie jest epizod z Earlem Weissem (to on postrzelił Johnny’ego Torrio), ale nie jest wspomniane, że naprawdę nazywał się Wojciechowski i pochodził z Polski (albo nie zauważyłem, by o tym wspominano).

Richard Wilson nie należał do wybitnych, cenionych, ani nawet popularnych reżyserów, ale z biografią gangsterską poradził sobie doskonale. Ten film jest taki, jaki powinien być – krótki i rzeczowy, z wartką akcją i strzelaninami, bez zbędnych scen. Wiadomo, że rok produkcji nie pozwolił na stworzenie krwawej masakry, takiej jak np. w filmie „Bonnie i Clyde” (1967). Strzelaniny są więc bezkrwawe, ale to zupełnie nie przeszkadza w obserwowaniu, jak Al Capone dochodzi do władzy. Jest nawet narracja zza kadru, która mogła zainspirować (lub nie) Martina Scorsese (Chłopcy z ferajny, Kasyno).

Oddzielny akapit należy się odtwórcy roli tytułowej – Rodowi Steigerowi. Aktor świetnie wczuł się w rolę, jest brutalny, podstępny, uparty, bezkompromisowy, nie znoszący sprzeciwów. Już od początku widać, że to bohater o psychopatycznych skłonnościach, niebezpieczny, ale też inteligentny i ambitny. Rod Steiger prezentuje nowoczesny typ aktorstwa, reprezentowany przez Marlona Brando, polegający na maksymalnym wczuwaniu się w rolę, nie unikając improwizacji.

Film Richarda Wilsona jest zarówno udanym filmem gangsterskim jak również udanym filmem biograficznym. Prohibicja, hazard, korupcja, zbrodnicze zamiary, gangsterskie porachunki, stopniowe dochodzenie do władzy i wielkich pieniędzy – wyczuwa się w filmie klimat lat 20. Film o tym, że przyjacielski uścisk może przerodzić się w śmiertelny strzał, a ludzie, z którymi się utrzymywało dobre, przyjacielskie kontakty mogą wkrótce zgotować nam masakrę.

Al Capone (1959) aa Al Capone (1959) aAl Capone (1959) aaa

(Visited 29 times, 1 visits today)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>