Wyniki wyszukiwania dla

 Agata Malinowska

Grand Budapest Hotel (Wes Anderson, 2014)

Grand Budapest Hotel (Wes Anderson, 2014)

„Grand Budapest Hotel” obfituje w przyjemnostki, ale jeśli miałabym wskazać wisienkę na tym gigantycznym torcie, byłaby to bajkowa, ekstrawagancka – i tragikomiczna – wizja Europy lat 30 XX wieku. I to nie tej Europy, którą Amerykanie tak lubią pokazywać, zamkniętej w granicach wyznaczonych przez Big Bena, Wieżę Eiffla i Koloseum. Wes Anderson wybiera się na […]

 Sylwia

Kret / El Topo (Alejandro Jodorowsky, 1970)

Kret / El Topo (Alejandro Jodorowsky, 1970)

El Topo – postać niezwykła. Brodaty tajemniczy mistyk – rewolwerowiec przemierzający na koniu pustynię w skórzanym czarnym hipisowskim stroju i charakterystycznym kapeluszu. Towarzyszy mu syn, kilkuletni nagi chłopczyk. Obraz z pogranicza jawy i snu, fantazji i halucynacji. Ten niezwykły, barwny, surrealistyczny western jest po prostu filmem wyjątkowym. W rolę główną wcielił się sam reżyser – […]

 Sylwia

400 batów / Les quatre cents coups (François Truffaut, 1959)

400 batów / Les quatre cents coups (François Truffaut, 1959)

„Czterysta batów” to pierwszy pełnometrażowy film Françoisa Truffauta, w którym reżyser spróbował w odważny sposób zmierzyć się z doświadczeniem dzieciństwa. Temat był już dwukrotnie podejmowany przez debiutującego filmowca – po raz pierwszy w czasie paryskiej współpracy z Rossellinim w 1956 r. Wtedy to powstał projekt zatytułowany „Strach przed Paryżem”. Jednak film nie wszedł w fazę […]

 Rafał Grynasz

Czas Apokalipsy / Apocalypse Now (Francis Ford Coppola, 1979)

Czas Apokalipsy / Apocalypse Now (Francis Ford Coppola, 1979)

W tle słyszymy „The End” The Doors, ale to co widzimy na ekranie kłóci się z ideologią hippie, zaprzecza idei wolności i wyzwolenia. Wręcz przeciwnie, film niesie ze sobą smutek, zniewolenie i zatracenie wszelkiej nadziei. Jedynie „the end” dźwięczące w uszach w trakcie i na długo po seansie, oddaje prawdziwe przesłanie apokaliptycznego aktu Coppoli, zaprawdę […]

 Piotr Berndt

Piknik pod Wiszącą Skałą / Picnic at Hanging Rock (Peter Weir, 1975)

Piknik pod Wiszącą Skałą / Picnic at Hanging Rock (Peter Weir, 1975)

„To, co widzimy, i kim się zdajemy, jest snem jedynie, snem śnionym we śnie.” – Edgar Allan Poe W latach 70. XX wieku kino australijskie przeżywało swój renesans. Dotychczas w latach 50. i 60. powstawało niewiele tytułów, produkowanych w większości przez wytwórnie zagraniczne, jednak przemiany polityczne, społeczne i kulturowe doprowadziły do znacznych zmian w australijskiej […]

 Monika Tomalik

Społeczno-kulturowe znaczenie filmów grozy

Społeczno-kulturowe znaczenie filmów grozy

Horror, jako gatunek budzi wiele kontrowersji. Znawcy tematu dzielą się na dwie grupy. Grupę pierwszą reprezentują zwolennicy filmu grozy – według nich pozwala on wyzwolenie wewnętrznej agresji poprzez oglądanie ich, przez co pełni funkcje terapeutyczne. Grupę drugą reprezentują przeciwnicy horroru – według nich ten rodzaj filmów jest na tyle naładowany negatywnym przekazem, że może prowadzić […]

 Monika Tomalik

Lśnienie / The Shining (Stanley Kubrick, 1980)

Lśnienie / The Shining (Stanley Kubrick, 1980)

Fabuła filmu rozgrywa się w hotelu, w którym stróżuje podczas zimy Jack Torrance. Początkujący pisarz pragnął w ciszy znaleźć natchnienie do napisania powieści. Hotelem miał zajmować się całą zimę, więc zabrał ze sobą żonę Wendy i synka Danny’ego. Rodzina miała zapewniony dostatek do samej wiosny, więc gdy zasypał ich śnieg, nie musieli się nigdzie ruszać. […]

 Michał Kómoch

Waterloo (Sergey Bondarchuk, 1970)

Waterloo (Sergey Bondarchuk, 1970)

„Waterloo” wyreżyserowane przez Siergieja Bondarczuka za $35.000.000 wyłożonych przez włoskiego producenta Dino de Laurentiisa jest jednym z najbardziej niezasłużenie zapomnianych filmów w historii kina, a jednocześnie jedną z największych finansowych klap wszech czasów. Kilkanaście tysięcy statystów, gwiazdy światowego kina oraz trwająca 40 minut i doskonale zrealizowana scena bitewna nie uchroniły tego obrazu przed wylądowaniem w […]

 Michał Kómoch

Zbieg z Alcatraz / Point Blank (John Boorman, 1967)

Zbieg z Alcatraz / Point Blank (John Boorman, 1967)

Nakręcony w 1967 roku Point Blank Johna Boormana to trochę już zapomniana perełka wśród amerykańskich filmów sensacyjnych. A szkoda, bo to film nietuzinkowy, nakręcony z niezwykłą finezją i rzadkim w tym gatunku artyzmem. Reżyserowi zgrabnie udało się połączyć stylistykę klasycznego filmu noir z elementami francuskiej nowej fali, a doskonałe zdjęcia Philipa H. Lathropa budują niezwykły nastrój […]

 Michał Kómoch

Obywatel Kane / Citizen Kane (Orson Welles, 1941)

Obywatel Kane / Citizen Kane (Orson Welles, 1941)

Obywatel Kane przez wielu krytyków uważany jest za jeden z najlepiej zrealizowanych amerykańskich filmów. Te opus magnus Hollywood nakręcił 25-letni debiutant, niejaki Orson Welles. Film wywołał jeden z największych skandali w Ameryce lat 40. Próbowano nie dopuścić do jego dystrybucji, usiłowano zniszczyć wszystkie kopie, toczono batalie sądowe o zakaz wyświetlania. A to wszystko dlatego, że […]

 Martyna Chmielewska

Skłóceni z życiem / The Misfits (John Huston, 1961)

Skłóceni z życiem / The Misfits (John Huston, 1961)

Przypomina mi się, to co powtarzała z uporem maniaka moja polonistka: ,,Nie utożsamiajcie autora z podmiotem lirycznym!”, gdzieś tam z tyłu głowy zaś wyświetlają się wspomnienia sprzed paru lat, gdy to tłumaczę młodziutkiemu kuzynowi, że nie, aktorzy to nie to samo co postacie przez nie odgrywane. Ba! Śmieje się w duchu z jego naiwności. Jakiś […]

 Kinetoskop

W magazynie

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. In aliquet ligula ut pretium malesuada. Integer tincidunt sed eros sed commodo. Nullam leo nibh, bibendum eu tellus at, accumsan euismod nisi. Fusce viverra tincidunt imperdiet. Integer auctor dapibus tincidunt. Phasellus posuere nec massa eu tincidunt. Morbi luctus vel ipsum nec laoreet. Donec ornare neque et est […]